Wszystko o powłokach ochronnych

Kupić czy nie? Warto? Co to jest?

Każdy, kto choć raz odebrał nowe auto z salonu samochodowego, pamięta to uczucie szczęścia i ekscytacji. A później to rozczarowanie, złość i bezsilność, gdy na lakierze pojawiła się pierwsza rysa, a potem kolejna i kolejna.

Zgodnie z nowymi przepisami ochrony środowiska UE, lakiery samochodowe musiały zmienić swój skład. Obecnie jest zakaz używania toulenu czy ołowiu (odpowiadały m.in. za twardość). Zamiast tych toksycznych związków używa się wody. W związku z tym powłoka lakiernicza o wiele szybciej ulega zniszczeniu. Rozwiązaniem tego problemu jest polerowanie lakieru. Natomiast, przy obecnej grubości lakieru, która również zmalała za sprawą nowych przepisów, taką renowację powłoki lakierniczej można wykonać na samochodzie dwa, maksymalnie trzy razy.

Okazuje się, że w całkowicie bezpieczny, prosty i  stosunkowo niedrogi sposób możesz temu zapobiec. Wystarczy, że zastosujesz ceramiczną powłokę ochronną. Co ważne, taką usługę możesz zamówić, jeszcze zanim wyjedziesz autem z salonu.

Dlaczego tak się nazywa?

Wbrew nazwie ten produkt ma mało wspólnego z prawdziwą ceramiką. Bazowymi składnikami są tutaj tlenek krzemu i tlenek tytanu. Pomimo tego co twierdzą reklamy, nie ma tutaj mowy o warstwie szkła pokrywającej nasz lakier. Zgodne z marketingowymi hasłami jest natomiast niemal wszystko inne. Powłoka ceramiczna po odpowiednim nałożeniu trwale łączy się z lakierem sprawiając, że jej usunięcie możliwe jest tylko w sposób mechaniczny. Podobnie też jak powłoka kwarcowa, przyciemnia kolor lakieru, znacząco zwiększa połysk i zapewnia chronionej powierzchn hydrofobowość.

Dlaczego warto zabezpieczyć lakier powłoką ceramiczną?

Pierwszą próbą zabezpieczenia lakieru stały się powłoki kwarcowe. Okazało się jednak, że ich wytrzymałość nieznacznie przewyższała działanie twardego wosku klasy premium. Rewolucją na rynku detailingowym okazały się powłoki ceramiczne. W przeciwieństwie do wosku powłoki te zostały stworzone w oparciu o nanotechnologię.

Powłoki ceramiczne charakteryzują się wysoką odpornością na mikro zarysowania i działanie substancji chemicznych. Nic dziwnego, w ich składzie znajdziemy węglik krzemu (SiC), który jest określany mianem sztucznego diamentu. Ich wytrzymałość na zadrapania została potwierdzona w testach TUV. Tak więc przy odpowiedniej eksploatacji i pielęgnacji pojazdu nie musisz się martwić gromadzeniem się mikro zarysowań. Mało tego. W zależności od rodzaju powłoki i ilości zaaplikowanych warstw istnieje możliwość samoregeneracji. Jeśli doprowadziłeś do powstania mikro rysek, możesz je usunąć za pomocą wysokiej temperatury(gorąca woda, nasłonecznienie, suszarka do włosów lub opalarka). Dodatkowo ceramika gwarantuje, że lakier w kontakcie z agresywną chemią samochodową oraz substancjami pochodzenia organicznego (np. ptasimi odchodami czy pyłkami roślin) nie ulegnie odbarwieniom i zmatowieniu.

Powłoka ceramiczna doskonale radzi sobie z destrukcyjnymi zjawiskami, które niekorzystnie wpływają na stan lakieru naszego samochodu. Możemy wymienić m.in. promieniowanie UV, kwaśne deszcze, sól drogową, żywicę, asfalt, mocną chemię samochodową oraz oksydację.

Kolejną korzyścią jest spektakularny efekty hydrofobowy — odpychanie wody i zanieczyszczeń. Powłoka sprawia, że lakier brudzi się znacznie wolniej, a jego pielęgnacja staje się zdecydowanie łatwiejsza. Szklisty blask — powłoka wydobywa głębię koloru oraz nadaje gładkość i szklisty połysk lakieru.

Ile kosztuje powłoka ceramiczna?

Pakiety Premium dla osób chcących najbardziej chronić swój samochód i dbać o jego spektakularny wygląd będą zaczynały się od 3000 zł. Jaka jest górna granica? To wszystko kwestia oczekiwać, upodobań i wybranej powłoki. W cenę pakietu wliczony jest profesjonalny przegląd samochodu, raport dla właściciela o stanie lakieru, dokładne mycie detailingowe, korekta lakieru. No i oczywiście  to co najważniejsze, czyli powłoka ceramiczna. Zabezpieczenie lakieru w nowym aucie będzie oscylowało w granicach 2000-2500 zł.

Patrzysz na cenę powłoki i myślisz sobie, że to drogo? Nie zamierzamy nawet tego negować. Produkty Ultracoat, Ceramic Pro, FX Ptotect i wiele innych powłok topowych producentów które nie należą do najtańszych. Dodatkowo pomyśl o zabezpieczeniu felg, szyb oraz wnętrza pojazdu. Uwielbiam to uczucie, gdy czas przemija, a Twoje auto dzięki Twojej świadomej decyzji i mojej pracy wygląda świetnie. Pasja i szacunek do dbania o samochód to  światopogląd, którym chcę Cię zarazić.

Na cenę powłoki ceramicznej wpływa m.in. wielkość samochodu, stan lakieru, czas poświęcony na pracę przy danym aucie, stopień trudności wykonania korekty lakieru, i czy mamy do czynienia z oryginalnym lakierem na samochodzie.

Na koszt usługi wpływa również profesjonalizm wykonanej usługi, czas poświęcony na zabezpieczenie samochodu oraz cena materiałów. Pamiętajcie, że niepoprawnie nałożona powłoka nie będzie zabezpieczać lakieru samochodu we właściwy sposób, a efekty wizualne też mogą Was rozczarować. Są to pieniądze wydane w błoto. Wiedza i doświadczenie profesjonalnego detailera są czynnikami decydującymi o sukcesie w nałożeniu i użytkowaniu powłoki ceramicznej. Pamiętajmy, że powłoka na aucie może wytrzymać nawet do 5 lat. Ale tylko wtedy gdy zaufacie fachowcom…

Wzajemne zaufanie

Decydując się na wybór powłoki, nie jako wiążesz się z danym studiem na pewien czas. Przez ten okres będziesz gościem studia. Być może staniesz się nawet przyjacielem. Uwielbiam pracować przy samochodach, a jeszcze bardziej lubię kontakt z ich pozytywnymi właścicielami. Będziemy widywać się na wizytach serwisowych, na których dokonam przeglądu powłoki. Klienci, którzy decydują się u nas na powłokę, często powierzają nam swoje samochody, a my dbamy o nie systematycznie. Nasze relacje opierają się na wzajemnym zaufaniu.

Uważaj na promocje!

Nie wierzcie w magiczne promocje o ceramicznych powłokach z korektą lakieru za 1000 zł. Przerobiliśmy już kilka przypadków niezadowolonych klientów z takich promocji. To temat nie na żarty. Osoba, która idzie na skróty i chce się szybko dorobić, może wyrządzić poważne szkody na Twoim samochodzie. Aplikacja powłoki to wymagający proces. Nie da się go porównać do aplikacji wosku. Zanim więc skorzystasz z takiej oferty, upewnij się, czy detailer, który oferuje Ci taką promocję, ma akredytację od producenta danych powłok. Czy zamiast powłoki ceramicznej, zaaplikuje Ci produkty które tylko w nazwie je przypominają i kosztują tylko kilkadziesiąt złotych.

Przebieg pracy

Przede wszystkim przed aplikacją powłoki ceramicznej lakier musi być w stanie idealnym. Co to oznacza?  W przypadku samochodów używanych, ale również przy wielu nowych autach, w pierwszej kolejności należy zadbać o stan lakieru. Auta kilkuletnie bardzo często będą wymagały już całego procesu renowacji lakieru. Nawet te nowe, prosto z salonu wymagają pomocy detailera w zakresie odświeżenia lakieru i pozbycia się drobnych rysek, które znajdują się już na lakierze. Taki zabieg jest w 100% bezpieczny dla lakieru i nie wpływa na jego żywotność. Natomiast, gdy pozostawimy mikro rysy na lakierze i położymy powłokę, to zadziała mechanizm szkła powiększającego. Skutek będzie taki, że małe ryski zmieniają się w rysy, gdyż powłoka ceramiczna podbija wygląd lakieru. Dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie samochodu. Dobrze przygotowany samochód to wypolerowany i dobrze odtłuszczony lakier. Auta kilkuletnie bardzo często wymagają procesu pełnej korekty lakieru. Czas wykonania samej usługi renowacji lakieru może potrwać nawet kilka dni. Bardzo często zdarza się tak, że nawet auta prosto z salonu wymagają polerowania. Musicie wiedzieć, że nowe auto zanim do Was trafi, przechodzi przez wiele rąk i bywa w kilku miejscach i często też stoi pod chmurką narażone na ptasie odchody, zmatowienia i szkodliwe osady z powietrza. Nie zawsze samochody zabezpieczone są folią. Dlatego odświeżamy lakier samochodu, żeby był nieskazitelny. Po pierwsze chodzi o to, że powłoka dużo lepiej zwiążę się z takim lakierem. Po drugie walory estetyczne będą dużo lepsze.

Przeczytaj –  Czy korekta lakieru jest niezbędna przed aplikacja powłoki ceramicznej i dowiedz się więcej na ten temat.

Jak zadbać o takie zabezpieczenie?

Biorąc pod uwagę wysoką odporność powłoki ceramicznej nie musimy się aż tak przejmować jej pielęgnacją. Co nie zmienia faktu że nie trzeba o nią od czasu do czasu zadbać…chociaż ogranicza się to do właściwego mycia samochodu.

To o czym należy bezwzględnie pamiętać to unikanie szczotkowych i piankowych myjni automatycznych. Mogą one przeciągać po lakierze drobinki piasku znajdującego się na aucie, tym samym degradując warstwę ochronną. Już lepiej skorzystać z samochodowych myjni ręcznych, chociaż i tam pracownicy potrafią myć samochody zanieczyszczoną gąbką z brudną wodą nie zważając na bezpieczeństwo i wygląd lakieru. Najlepszym rozwiązaniem będą samoobsługowe myjnie bezdotykowe z piana aktywną które nie uszkodzą lakieru a równie skutecznie oczyszczą auto z zanieczyszczeń dzięki właściwościom hydrofobowym. A jeśli mamy taką możliwość i odpowiednie warunki zachęcam do samodzielnego mycia na swoim terenie z odpowiednim sprzętem i akcesoriami. A jak to robić? Zapraszam do wpisu TUTAJ.

Nie wystarczy regularne polerowanie auta?

Teoretycznie jest to rozwiązanie nieco tańsze niż aplikacja powłoki oraz jej bieżące serwisowanie. Jednak wiążą się z tym problemy.
 Lakier samochodowy przez wymagania środowiskowe nie tylko pozbawiony jest szkodliwej chemii dzięki której lakier był twardszy, ale jest też ma mniejszą grubość. W rezultacie polerując auto, nie tylko znacząco zmniejszamy grubość powłoki lakierniczej ale też w pewnym momencie…po prostu nam jej zabraknie. Jest pewna granica grubości lakieru bezbarwnego. Nie chodzi tu o przetarcie się do koloru bazowego. Zebranie zbyt dużej ilości lakieru podczas polerowania zmiękcza go co powoduje że lakier jeszcze bardziej podatny jest na zarysowania. Negatywnym czynnikiem jest również wysoka temperatura podczas polerowania. Dlaczego? To temat na oddzielny materiał o którym możesz przeczytać TUTAJ.

Kolejny aspekt? Ten moment gdy będziemy chcieli sprzedać samochód, kupujący uzbrojony w czujnik grubości lakieru zacznie zadawać niewygodne pytania. Auto porysowane a lakier tak cienki że kolejna korekta może być już niemożliwa.

Wypolerowany lakier bez odpowiedniego zabezpieczenia będzie cieszył oko przez krótki okres. Zazwyczaj po kilku miesiącach, lub roku i dwóch lakier ponownie będzie oszpecony przez mikro zarysowania czy inne niedoskonałości. I co wtedy? Kolejna korekta? Pamiętajmy że polerowanie bez zabezpieczenia nie daje nam korzyści jakie daje powłoka o czym przeczytałeś na początku tego wpisu. Warto więc zdecydować się na powłoki ochronne i jej bieżące serwisowanie by przez lata mieć nieskazitelnie piękne auto.

Jeśli czytając ten wpis nasunęły Ci się pytania zapraszam do kontaktu. Odpowiem na wszystkie.
Pozdrawiam
Łukasz

Wszystko o powłokach ochronnych
Przewiń do góry