Wosk – jak wybrać do pielęgnacji auta?

Wosk – który wybrać i w jaki sposób aplikować i czy warto

Wszystkie woski przede wszystkim służą do zabezpieczania powierzchni lakierniczej przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak: brud, kurz, błoto pośniegowe, promienie UV, zanieczyszczenia organiczne czy też kwaśne deszcze. Ponadto posiadają właściwości hydrofobowe. Pozwalają nam dłużej zachować karoserię w dobrej kondycji oraz znacząco wpływają  na kwestię wizualną pojazdu, bowiem nadają pięknego, eleganckiego blasku, a przy okazji optycznie tuszują mikrorysy.  Woski możemy podzielić na syntetyczne (sztuczne) i naturalne. Woski syntetyczne charakteryzują się tym, że są dużo tańsze niż woski naturalne i często uznawane za bardziej trwałe, lecz nadany przez nie blask może okazać się mniej intensywny niż w przypadku organicznych odpowiedników. Najczęściej występują one w postaci mleczka, płynu czy też past. W ich skład wchodzą syntetyczne polimery. Woski syntetyczne aplikujemy ręcznie przy użyciu miękkiej mikrofibry lub aplikatora.

Woski naturalne są stosunkowo droższe od dobrych selantów. Zaliczamy je do kategorii ekskluzywnych kosmetyków. Najpopularniejszym składnikiem wosków naturalnych jest brazylijska carnauba – uzyskuje się ją z liści rośliny Copernicia Prunifera. Czysta karnauba przybiera kolory od jasnozielonego aż do ciemnoszarego. Wosk naturalny, dzięki swoim właściwościom, jest przyjemny w aplikacji, można nakładać go ręcznie lub opuszkami palców. Podobnie jak w przypadku selantów, można woski naturalne nakładać warstwami, co potęguje efekt lustrzanej karoserii i wzmacnia jej ochronę.

Należy pamiętać, że lakier samochodu powinien być jak najlepiej przygotowany pod aplikacje wosku, co pozwoli uzyskać znacznie większą trwałość. Czystą powierzchnię należy jeszcze odtłuścić

Postępujemy oczywiście zgodnie z zaleceniami producenta.

Ważne jest, aby wosk nakładany był etapami, tj. (po jednym, niewielkim elemencie, następnie dokładnie  wycieramy do sucha), a jego warstwy były cienkie. Pracujemy w suchym, zacienionym miejscu, najlepiej by temperatura oscylowała w granicach 20-25oC. Warto także wcześniej zabezpieczyć wszelkie elementy plastikowe, z których później trudno byłoby zetrzeć wosk. Aby przedłużyć trwałość owej warstwy ochronnej, do pielęgnacji pojazdu zaopatrzmy się w delikatne, dobrej jakości szampony, które nie zniwelują efektów naszej pracy, jak to bywa w przypadku agresywnej chemii. Do szybkiego odświeżenia karoserii polecamy quick detailery, które są niezwykle delikatne dla nawoskowanej powierzchni, a jednocześnie bardzo dobrze radzą sobie z drobnymi zabrudzeniami.

Należy pamiętać o tym, że woski nie chronią lakieru przed zarysowaniami ani przed wżerami po ptasich odchodach czy martwych owadach. Stosując zabezpieczenie woskiem pamiętajmy o bieżącej pielęgnacji tylko za pomocą myjni ręcznej z zastosowaniem szamponów o neutralnym pH. Myjnie automatyczne oczywiście odradzam w każdym przypadku, natomiast bezdotyk będzie również inwazyjny. Mikro proszek czy piana aktywna mogą być zbyt agresywne dla wosków i bardzo szybko mogą go usunąć z lakieru.

Dla kogo zatem wosk będzie najlepszą opcją?

Moim zdaniem auta klasyczne i zabytkowe użytkowane w dobrych warunkach, okazjonalnie jak i auta ekskluzywne, wyjątkowe, sportowe użytkowane w podobny sposób. Jednak każdy kto chce zadbać o swoje auto i będzie miał czas na pielęgnację a jak wiemy, często każda sobota dla wielu osób to dzień poświęcony motoryzacji, wybierze to rozwiązanie, bo to doskonała alternatywa ze względu na koszty. Woski nie są drogie, od kilkudziesięciu złotych do kilkuset, gdzie ich wydajność jest taka, że jedna puszka może wystarczyć na kilka lat. Koszt chemii potrzebnej do przygotowania auta pod aplikację wosku również nie będzie wielki. A jeśli chcesz aby tym zajęli się profesjonaliści, za taką usługę zapłacisz od 350zł do 500 zł.

Wosk – jak wybrać do pielęgnacji auta?
Przewiń do góry