Poniższy materiał pozwoli Ci samodzielnie dbać o samochód, oraz nauczy Cię prawidłowo postępować z powierzchniami zabezpieczonymi powłokami ceramicznymi lub woskami aplikowanymi w naszym Studio. Właściwa pielęgnacja pozwoli Ci cieszyć się nieskazitelnym wyglądem auta przez bardzo długi czas użytkowania.
Okresowa pielęgnacja w studiu detailingowym
1. Jeżeli zauważysz, że Twój lakier nie jest idealnie gładki, koniecznie umów się na wizytę w studiu detailingowym. Powinieneś zrealizować usługę mycia i oczyszczania lakieru z tzw. filmu ulicznego (m.in. z asfaltu i zanieczyszczeń metalicznych).
2.Zawsze postępuj zgodnie z otrzymanymi w studiu detailingowym informacjami dotyczącymi prawidłowej pielęgnacji swojego samochodu. To zapewni Ci długotrwały komfort i bezproblemową pielęgnację samochodu.
3. Jeśli posiadasz samochód, w którym lakier chroniony jest przez wosk lub powłokę ceramiczną dbaj regularnie o wizyty w studiu detailingowym zgodnie z otrzymanym harmonogramem.
Jak dbać o auto po nałożeniu powłoki ochronnej
1. 24 godziny po nałożeniu powłoki to czas, w którym następuje wstępne wiązanie powłoki z lakierem i jej utwardzenie. Po takim czasie posiada ona już swoje podstawowe właściwości ochronne oraz hydrofobowe, natomiast nie jest jeszcze całkowicie utwardzona oraz nie zapewnia swojej pełnej ochrony przed chemikaliami. Najczęściej pierwsze 24 godziny auto spędza w studiu, gdzie zaaplikowano ochronę.
2. Pierwsze 14 dni po aplikacji powłoki ochronnej to bardzo ważny okres dla pełnego związania powłoki ceramicznej z powierzchnią oraz jej odpowiedniego utwardzenia. W tym czasie odparowują wszystkie nośniki i powłoka w pełni się utwardza, osiągając swoje docelowe właściwości ochronne, takie jak twardość i odporność na chemię. Zalecamy, by w tym okresie samochód nie był narażony na dużą wilgotność. Powłoki lubią słońce i wiatr, które przyspieszają proces pełnego utwardzenia produktu. Im dłużej zabezpieczona powierzchnia nie będzie narażona na deszcze, wilgoć oraz agresywną chemię, tym lepiej utwardzi się i będzie posiadała jeszcze lepsze właściwości ochronne oraz hydrofobowe, czyli odpychające wodę, a tym samym zabrudzenia.
3. Nie myj auta silną chemią i nie doprowadzaj do wyschnięcia wody na powierzchni lakieru. Twarda woda może zostawić trwałe ślady w postaci trudnych do usunięcia water spotów (osadów z twardej wody). W tym okresie staraj się płukać auto wyłącznie wodą demineralizowaną lub wycieraj dokładnie auto nie zostawiając tzw. filmu wodnego.
4.Jeśli zdarzy się, że na samochodzie zauważysz ptasie odchody, postaraj się usunąć je jak najszybciej, ponieważ zawarte w nich kwasy mogą uszkodzić powłokę ceramiczną a tym bardziej lakier. Najlepiej zanieczyszczenia spłukać wodą demineralizowaną (na myjniach bezdotykowych jest to zazwyczaj ostatni program tzw. nabłyszczanie); po czym należy wysuszyć samochód. Jeśli nie masz możliwości spłukania zanieczyszczeń, usuń je za pomocą mokrej delikatnej chusteczki lub ręcznika z mikrofibry. Dzięki powłoce ochronnej usunięcie nie będzie trudne. Jednak należy to robić delikatnie.
5. Jeśli podczas użytkowania samochodu doprowadzisz do nazbierania dużej ilości martwych owadów na zderzaku, lusterkach i masce pojazdu, koniecznie usuń je na myjni bezdotykowej za pomocą wody demineralizowanej Nie wolno zostawić owadów na kilka dni gdyż tak samo negatywnie wpływają na lakier i powłokę jak ptasie odchody. Mogą powstawać mikro wżery. Pomocna może być również nawilżona chusteczka i ręcznik z mikrofibry przyłożony na kilka minut.
Po okresie 14 dni możesz już w pełni cieszyć się pięknym wyglądem Twojego auta i właściwościami ochronnymi zaaplikowanej powłoki ceramicznej.
Pamiętaj o:
- bieżącej pielęgnacji
- zaleceniach studia detailingowego dotyczących serwisowania powłoki (czyli nałożenia kolejnej warstwy ochronnej wzmacniającej właściwości powłoki ceramicznej.
Bieżąca pielęgnacja
Myj samochód minimum raz na 2 tygodnie, Poprawny proces mycia powinien składać się z poniżej wskazanych czynności.
1. Mycie wstępne samochodu z użyciem piany aktywnej o możliwie neutralnym pH (6-7)
Najlepiej nanieś ją na suchy pojazd za pomocą pianownicy PA i myjki ciśnieniowej. Można zrobić również oprysk z piany za pomocą ręcznego opryskiwacza. Oprysk wstępny zawsze nanosimy od dołu do góry (od progów do dachu). Zabieg ten ma na celu usunięcie najgrubszego brudu, który mógłby porysować lakier podczas mycia ręcznego, a piana aktywna pomaga w jego odklejeniu od powierzchni lakieru. Jeżeli nie posiadasz piany aktywnej, przed przystąpieniem do mycia właściwego, spłucz dokładnie samochód wodą za pomocą myjki ciśnieniowej.
2. Mycie właściwe z użyciem delikatnego szamponu o neutralnym pH. Rozcieńczenie zgodne z zaleceniami producenta szamponu. Nie potrzebujesz agresywnej chemii, aby umyć dokładnie samochód. Szampony detailingowe to produkty posiadające neutralne pH i doskonale nadające się do pielęgnacji lakieru, powłok ceramicznych i wosków aplikowanych na lakier.
Podczas mycia najlepiej używaj dwóch wiader z separatorem. W jednym woda z szamponem, w drugim czysta woda w celu płukania rękawicy. Separator sprawia, że brud osiada na dnie, dzięki czemu minimalizujemy ryzyko porysowania lakieru na samochodzie.
Do mycia samochodu stosuj rękawice z naturalnej wełny lub delikatne rękawice z mikrofibry. Podczas mycia nie przyciskaj rękawicy do lakieru.
Samochód zawsze myj od góry do dołu. Zaczynaj od najczystszych partii. Nadkola i progi myj na końcu. Pamiętaj o regularnym płukaniu by chemia nie wyschła na lakierze. Myj w cieniu. Przy końcowym płukaniu, zrób to bez myjki ciśnieniowej. Zlewaj auto wodą od góry do dołu tak by jak najwięcej wody spłynęło z lakieru.
3. Dokładne czyszczenie kół. Aby usunąć zanieczyszczenia metaliczne (pył z klocków hamulcowych) powstałe m.in. w procesie hamowania, przydatne będzie użycie produktu deironizującego tzw. „krwawiąca felga”. Przydatny będzie również delikatny pędzelek w celu dokładnego wyczyszczenia felgi w zakamarkach. Naprawa felg Bydgoszcz – polecamy.
4. Wysuszenie samochodu. Użyj do tego celu wyłącznie specjalnych delikatnych ręczników z mikrofibry aby ograniczyć możliwość zarysowania. Bądź dokładny ale delikatny. Nie pozostawiaj zacieków i tzw. filmu wodnego.
Jeśli spłuczesz auto tak, że na lakierze są pojedyncze krople, wystarczy przyłożyć ręcznik, bez przecierania. Ograniczysz w ten sposób ryzyko powstania mikro zarysowań. Na miękkich lakierach ten proces nie jest łatwy.
5. Pielęgnacja opon. Opony i elementy gumowe pielęgnuj za pomocą dedykowanych dressingów, które zapewnią atrakcyjny wygląd i ochronę elementów gumowych na długi czas.
6. Pielęgnacja szyb. Szyby i lusterka myj na końcu całego procesu. Do mycia szyb zabezpieczonych hydrofobowo używaj dedykowanych produktów do mycia szkła. Używaj specjalnej mikrofibry do mycia szyb.
Zawsze unikaj
- Pozostawiania na lakierze ptasich odchodów, martwych owadów, zanieczyszczeń chemicznych itp.
- Myjni automatycznych ze szczotkami
- Myjni bezdotykowych ze szczotkami
- Mycia samochodu na słońcu
- Mycia samochodu twardą wodą
Jeśli do mycia musisz użyć twardej wody, bezwzględnie natychmiast wysusz samochód, aby nie dopuścić do wyschnięcia kropel wody na lakierze. Tworzą się wówczas tzw. water spoty – trudny do usunięcia osad wapienny.